Akkor egy kis számolás. Bár nyomatékra a busa jobb, de az érték főtengelyen mért mindkét motor esetében. Hogy ebből mi keletkezik a hátsó kerék tengelyén, azt 2 dolog befolyásolja:Melasz wrote:Szerintem nem a lóerő, hanem a nyomaték számít. Abban meg a Busa a nyerő.
hajtáslánc vesztesége
alkalmazott áttétel (nem véletlenül cserélgetnek a 600-asok lánckereket, mert azt követően a főtengelyen mért nyomaték marad, a hátsó keréken mérhető viszont növekszik - a végsebesség rovására)
Itt nekem egyikről sincs adat, az áttételt ki lehet túrni szervizkönyvből.
De az egyszerűség kedvéért vegyük azt, hogy anyomaték (M) 116Nm és a 138Nm mindkét gépnél keréken van. Továbbá mindkét esetben vegyünk 75kg-os pilótát és teletankolt és olajjal, vízzel feltöltött motorokat. Gixxer súlya (m)=166+18+3+3+75=265kg. Busa=217+21+3+3+75=319kg. Egyforma (r) sugarú hátsó kerekek van mindkettőn.
Gyorsulás:
a=F/m
Erő:
F=M/r, de mivel r nem ismert, de mindkét esetben egyforma, kiejthetők (innentől kezdve nem konkrét értékekek, hanem arányszámokat kapunk).
Gixxerre a~M/m=116/265=0,4377
Busára a~M/m=138/319=0,4326
Ebből a két számból, melyek arányosak a gyorsulással, jól látszik az a néhány tized, amivel a gixxer jobban gyorsul 200-ra.
Direkt keresgéltem a neten, a két motor nyomatékkarakterisztikája szinte tökugyanaz 4000-től (kvázi egymásra helyezhetők), csak a gixxeré hosszabb majd 2000 fordulattal és alacsonyabban van huszonegykét Nm-el. Ezért mondhatjuk, hogy a számolás releváns eredményt ad csak a maximális nyomatékkal számolva is. 100% pontos eredményhez a két görbét integrálni kellene a teljes fordulatszám-tartományon + nagyobb sebességeknél figyelembe kellene venni a két motor légellenállását is.
A súly sokat számít...