Teszt (tartós és általános)

Típusok, jellemzők, alkatrészek, technika

Moderators: ddt500, viking

Locked
User avatar
ddt500
Site Admin
Posts: 39070
Joined: 2007.02.22. 10:39
Motorom: ZX-10R 08'
Itt motorozok: Hring, Pring
Köridő(k): hring=1:59.086
Location: Érd

Post by ddt500 »

KAWASAK ZX-10R 2004


Amikor a 2003-as év végén elkezdtek szállingózni a képek az új 1000-es csodamasinákról mindenki nagy izgalomba jött. Új R1, CBR 1000RR és a már régóta várt ZX-10R. A Kawasaki már jó pár év lemaradásban volt a többi gyárral szemben, mert csak a ZX-9R-t módosítgatta nem túl nagy lelkesedéssel, míg a többiek egyre vadabb sportmotorokat hoztak ki. Itt volt hát az ideje a nagy ugrásnak.
Amikor legelőször megláttam, rögtön tudtam, hogy megszületett álmaim motorja. Maga volt a megtestesült brutalitás és szépség. Ahogy jöttek a tesztek mind igazolták az elvárásokat. Sőt! Hamar kiderült, hogy ez a motor nem kezdőknek való. Az egyetlen gépezet volt, amelyik meg tudta védeni a Masterbike-on szerzett első helyét. (Nem mellékesen a 2005-ös GSX-R 1000 ellenében tette mindezt) Viszont még a tapasztalt versenyzők is nagyon sokat estek ezzel a motorral. Ezt nagyjából 3 okra lehetett visszavezetni. A 6000-től brutális robbanásként megérkező erő és a hihetetlenül hegyes futómű(kisebb a tengelytávja mint az azonos évjáratú ZX-6R-é) párosítása egy valódi pályagépet hozott létre. Egy pályagéphez pedig jár a kormánylengés-csillapító. Ja, hogy a ZX-10R-hez nincs gyárilag? Old meg. :shock: :evil:
Őszintén megmondom a legszebb álmaimban sem reméltem, hogy valaha is szert tehetek erre a gépre. Ezért nehéz lesz elfogulatlanul írnom róla. Azért majd igyekszem. :grin:
A külsejéről nem írok semmit. Van aki szerelmes bele(ez lennék én) és van aki utálja(ők az idióták). :twisted: Annyi bizonyos, hogy az újabb modellek csak egyre csúnyábbak lettek.
Akkor hát hajrá. Felpattanok a motorra. A lábam nehezen ér le róla (177cm) egy teli meg egy fél talp a kényelmes. Az üléspozíció sportos de nem kényelmetlen (már a vezetőnek). Az utas…hát az beszopta! A gyönyörűséges faridom egy valódi kínpad! Annyira széles, hogy az utas-lábtartónak kb.2cm a hasznos hossza. Ez bizony egy egyszemélyes motor. De nekem eddig kényelmesebbnek bizonyult, mint a 750K4. 500km volt a legnagyobb táv amit egyszerre tettem meg vele és simán túlélhető volt. A műszerfal kicsi és full folyadékkristályos. Sokan panaszkodnak a leolvashatóságra, nekem nincs vele gondom. Ami idegesített, hogy ha fogyóban a benzin, akkor a km-számláló-óra helyén a fuell felirat villog és nem lehet eltüntetni csak időlegesen(legalább is nekem nem sikerült). Pedig van kis sárga visszajelző lámpája is. Miért nem volt az elég nekik? :smt102
Na jöjjön a blokk. A motor pöccre indul. Rögtön feltűnik egy sivító hang amit a generátor csapágyai okoznak. Gyári extra, amit 3000-es fordulattól már nem hallani. Amúgy igazi Kawasaki hangja van. A kuplung nagyon jó adagolható és finoman működik. Hiába tart a 2-es 210-ig simán elindul alapjáraton itt is. A váltó nagyon jól veszi a fokozatokat le-föl. Egy kis gyengélkedés tapasztalható 3000-3500-as fordulat között de innentől igazi sor4 1000-ként viselkedik. Villanymotorként emeli a fordulatszámot és bizony 6000-től olyat tol, hogy csak vigyorogni tudsz. Aztán 9000-nél lefagy az arcodról a vigyor mert mint ha bomba robbanna az első kerék alatt úgy jön föl az eleje.:smt119 2-ben bárhol és bármikor megcsinálja ezt 3-ban meg mikor milyen kedve van. Nagy szerencsémre majdnem vízszintesen fogom a gázmarkolatot, ezért meglehetősen nehezen tudok nyélgázt húzni rajta. Ennek köszönhetem, hogy még egybe vagyok. Amúgy a lehető legalacsonyabb fordulatról is húz, és nagyon szépen veszi a gázparancsokat. (6 fokozatban 2 személlyel emelkedőnek fölfelé 35km/h sebességgel is mentem már és csak egy kicsit berzenkedett. De aztán 45-től már semmi baja nem volt.) Én a mocit magasított MRA plexivel és Öhlins kormánytelóval vettem. Mind a kettő nélkülözhetetlen hosszú távon. (Kivétel ha nem mész 150km/h és 6000ford/min felett). Az Öhlins nekem a full betekert állapot mínusz 7-8 kattanásra van állítva. Még így is érezni a lüktetését 3-4 fokozatban is. Nem mindig de bizony biliárdasztal simaságú út kell ahhoz, hogy nyugton maradjon.
A fogyasztás 5-10l között alakul. Sima utcai használatnál 5,8-6l közé áll be ami nagyon jó pláne ha az azonos évjáratú R1-hez hasonlítjuk. :twisted:
A futómű betonkemény. Rosszabb minőségű úton valódi kínszenvedés. De amit elbuksz közúton, azt visszanyered a pályán (már mint a versenypályán). A Hungaroringen 2,07-ig semmi gond nem volt vele azon kívül, hogy zabálja a gumit. A kis sugarú megfordulás is könnyebb vele mint a gixivel de emiatt kis sebességnél hajlamosabb a kóválygásra. Teletankolva 199kg és könnyűnek is érződik (10-15kg könnyebb mint az új modellek) A fékje kiváló. Nekem eléggé bent fog de onnan nem hajlandó elmozdulni. Bár igazándiból még nem forszíroztam a féktávokat vele. A csúszókuplungja az én tempómnál még nagyon szépen működik.
Mondanám, hogy miként viszonyul a többi ezres mocihoz de mivel én 55kg vagyok ezért nem volna „tiszta” a gyorsulási teszt. Na jó azért ömlengek egy kicsit. :twisted:
Nem volt még motor amit ne fogtam volna meg vele a Hring célegyenesében! :shock: K7 1000 20m-ről, 07 R1 (kettőt egyszerre), a 600-750sor4-V2 1000-es motorok tulajai, meg mint ha autóban ülnének. De a 06-07-es ZX-10R-et is simán leszedem vele.270-et megyek a célvégén úgy, hogy még vehetném 50-60m-el szűkebbre a féktávot Hiába a súlyelőnyömet nem lehet 10Le plusszal kompenzálni. :smt018 :smt040
Ez a motor nem kezdőknek való. Sajnos nekem sem de hát mit csináljak? A szükség nagy úr! :roll:
Aki ilyet vesz jobban teszi ha minden pénzét pályamotorozásra költi mert egyébként csak egy igen drága dísztárggyal gyarapodott. Közúton az árának jó ha 30%-át tudja az ember kihasználni. Pályán talán elérhető a 60% is. De csak!!! tapadós versenygumikkal!
Annyi bizonyos, hogy nem egyhamar fogom lecserélni ezt a gépet (és nem csak azért mert egy kanyi vasam sincs). :lol:
User avatar
nylontacsko
Megélhetési síugró
Posts: 19654
Joined: 2007.02.20. 23:45
Motorom: Nincs. Nem is igen lesz többé.
Köridő(k): hring:2:09 | pring:2:16 l rijeka:1:49
Location: Győr

Post by nylontacsko »

Inkább leírás mint teszt... Suzuki B-King

Azon szerencsés emberek közé sorolhatom magamat, akiknek sikerült első kézből kipróbálnia egy B-Kinget.
A B-King elnevezés egyáltalán nem túlzó. Egy szóval, ha jellemezni kellene a paripát, akkor ez a szó a : KIRÁLY lenne.
De kezdjük a legelején…
Nagy izgalommal várta barátom és egyben az egri Suzuki kereskedő Kovács Gabi a B-King megérkezését. Az, hogy majd egy hét csúszással kapta meg az első modellt, kicsit ronthat az összképen, de ez most lényegtelen.
Telefon:
- Gyere! Megjött!
Az elhelyezése a motornak a szalonban is már-már királyi. Külön feliratos szőnyeget kapott, mégse fázzanak a tappancsai.
Első ránézésre is gyönyörű…Király(i).
A műszaki specifikációba ne is merüljünk bele, mert az már majd mindenki előtt ismert, vagy ha nem az akkor megtekinthető a technikai adatbázisunkban : )
Október vége van. Az idő aránylag jónak nevezhető 15 fok.
Öltözékem a nagy pillanathoz megfelelő. Öltöny, nyakkendő, báli cipő : )
Ezen felszerelésben csupa öröm még csak a motorozás gondolata is. Hát még maga a motorozás ténye.
Kigördül a Király a szalonból.
Miután a gyújtás ”on” állásba került következhetett is az első szájtátás. A műszerfal kivilágosodott és az acél-kék színben pompázó háttérvilágítás előterében megjelent a fordulatszám és sebességmérő. Mit mondhatnék megint? Király(i).
Nosza indítsuk be.
A hang melyet az önindító kiadott magából, már hátborzongató. Érdekes hangon, mélyről burkolt hatást keltő módon elindította azt a ”ronda és finom” Királyt.
Halkan, kellemesen duruzsol. Az az érzés, ami végig járt engem gondolom mindenki előtt ismeretes. Ez az az érzés, amikor az örömkönnyekkel telik meg az ember szeme.
Az első és egyetlen csalódás a járó motoron ért.
- Bejáratós! Ötezer fölé ne forgasd!- hangzott a nem megkérdőjelezhető utasítás
Nem! Nem vette el a kedvemet semmitől. Komolyan.
Ahogy ültem a Királyon, olyan jó érzés töltött el, hogy még ez sem izgatott. Nem téphetem, nem nyaggathatom, nem tekerhetem körbe a gázkart.
Kuplung…egyes. Indulás.
Egynek éreztem magamat a motorral az első pillanattól.
A Király és én együtt. Mi kell még?
Először ismerkedés képpen megmutattam a városnak a motort. Hihetetlen kezességgel vesz minden általam közvetített reakciót. Lassan is jól kezelhető. Nem makog, nem rángat, nem ideges alattam. Miért tenné? Ő a Király!
Az első közös élményünk: 1…2…3…4…5…6 csak 5.000 fordulatig. Gyönyörűen veszi a lapot. Olyan dinamikusan gyorsul még ennél az alacsony fordulatnál is, hogy az ember hátán végig szalad az a bizonyos hátborzongató érzés mely azonnal egy kérdést vet fel: Mit tudhat 10.000 felett???
De ennek a dinamikus gyorsulásnak van egy végkimenetele is. Meg kell állni. Piros lámpa.
A fék olyan jól adagolható és olyan finoman állítja meg a Királyt, hogy az már jóformán tényleg sírásra adhatna okot.
Nem kell sokáig álldogálnom, vált a lámpa. Alig vártam már, hogy újra mozogjunk.
Kis gumimelegítgetés következett. A művelet ugye ismerős. A fejemben ekkor fordult meg először: Jajj! Csak el ne dobjam!
De miért dobnám? Ahogy a számomra idegen erőkart (majdnem egyenes kormány) tologatom, ez bizony úgy fordul, ahogy kell, ahogyan én akarom.
Az elektronikai kiegészítők, mint az indexkapcsoló, a reflektorkapcsoló észrevétlenül kézre esik. Olyan érzés tölt el, mint ha nagyon régi ismerősök lennénk a Királlyal.
A városi hóka-mókára hamar rá is untam.
Összemelegedtünk. Illetve majdnem, mert itt eszméltem fel, hogy a szövetgatyám és az említett báli cipőmben kezdek kissé fázni. Hiába a két mérettel kisebb kölcsönkapott cordura kabát, a kölcsön egy mérettel kisebb sisak és szintén alulméretezett nyári(!) kesztyű, alulról fázom.
Irány a jól megszokott Eger – Egerbakta útvonal. Illetve az első tervem nem is a konkrét táv volt, hanem gondoltam magamban elgurulok egy darabig.
Nem így lett.
Miért?
Mert ilyen kezes jószággal még sosem találkoztam. Ott és onnan fordul ahonnan azt jó előre megtervezem. Oda érkezik, ahová szeretném, és amit kinéztem már magamnak jó előre.
Hibátlanul veszi az út egyenetlenségeit is, melyeket ugyan rosszallóan jelez vissza a műszerfal.
Rezeg.
A gyárilag szerelt gumik, természetesen cserélendőek azonnal. Bár ehhez a tempóhoz, amit nekem sikerült diktálnom (max. 5.000 fordulaton), bőséggel elegendő a gyári pacsker.
A szélvédelemmel nekem semmi gondom nem volt. Bár a maximum 130km/h-s sebességnél nem is lehet. A tankon elhelyezett műanyag szélterelő idomok is jól működnek.
Az üléspozíció tökéletes. Egyenes hát, semmi görnyedezés még a 192cm-es testmagasságom ellenére sem. Bár a nagy tankot a szó szoros értelemben a lábam közé kellett vennem és ez egy kis terpesztést igényel. De gondolom kívülről marha jól mutathattam : )
Arra lettem figyelmes, hogy elértem az Egerbakta tábláig. Nem is akartam eddig eljönni.
De a Király elhozott idáig.
Gyors megfordulás a falu határban. Itt egy kicsit túrás érzés fogott el, mert a Király úgy fordult meg velem az út széléről, mint ha tanították volna neki egy varadero klubban tett látogatása alkalmával.
A visszafelé vezető úton kicsit bátrabban húzogattam a föld felé a Királyt. Észre sem vette.
A kanyarból kigyorsítások alkalmával úgy szedte a hátsó 190es gumiját, hogy azt gondoltam fázik és vigyem vissza a szőnyegére. Csillogni, villogni, pompázni, uralkodni, ahogyan azt egy Királytól elvárnánk.
Semmi idegeskedés, semmi kapkodás. Megyünk. Egyenletesen. Mindenhol gyakorlatilag ugyanazzal a sebességgel. Király(i).
Aztán következett a legkellemetlenebb élmény.
Megláttam a kereskedés bejáratát. Átvillant rajtam:
-Vége! Ennyi volt…. mára
Megálltam az ajtóban és még üldögéltem a Királyon. Ő méltóságteljesen duruzsolt alattam.
Amikor ”off” állásba helyeztem a kulcsot és megállt a technika, vártam hátha megkérdi:
- Na? Mit szólsz a Királyhoz?
De csak pattogott, sercegett a kipufogója.
A fenti kérdést feltette a Gábor.
Nem tudtam válaszolni. Annyit makogtam:
- Jó volt.
Nem tudtam szavakba önteni. Nem tudtam kifejezni a Király meggyőzött.
A Király, tényleg király!

-= nylontacsko =-
poɹoʇıuoɯ ɐ bǝɯ psʇıpɹoɟ
User avatar
nylontacsko
Megélhetési síugró
Posts: 19654
Joined: 2007.02.20. 23:45
Motorom: Nincs. Nem is igen lesz többé.
Köridő(k): hring:2:09 | pring:2:16 l rijeka:1:49
Location: Győr

Teszt (tartós és általános)

Post by nylontacsko »

Tapasztalatok a litergixxer K5-röl

FélSvéd memoárja:

Amikor ez a motor megjelent, 2005 év elején, akkora durranás volt hogy még Svédországba is felhallatszott. Az összes ujság az uj nagygixxerröl zengett dícshimnuszokat. Minden létezö tesztben el voltak töle ájulva. A legföbb erényeként az iszonyatos erö halálfinom leadását emlegették. Ilyen lineáris teljesitmény leadást még egyetlen sportmotor sem produkált. Persze a finom leadást nehogy félreértsd! Ez a gép gyorsul a mai napig is a legbrutálissabban, de az erö folyamatosan érkezik, tehát sehol nem lep meg és sehol nem okoz csalodást sem. Még akkorsem ha kanyar elött elfelejtesz visszakapcsolni. A nyomaték már nagyon alacson fordulatról jön, bármi más motoron esélyed nem lenne gyorsitáshoz, de a K5 már a fordulatszám alsó harmadából elkápráztatóan tol. Ezt mondjuk a haverok soha nem hitték el, mindig beszóltak amikor mondtam hogy én a Hungaroringen a kanyarokat legalább egy fokozattal feljebb veszem mint ök. Ezt csak az érti meg akinek megadatott ez a szerencse hogy K5-el pályázhat. Valószínü ennek a lineáris eröleadásnak köszönhetö az is hogy pályázás közben sem okoz gondot az elsökereket az aszfalton tartani. Persze az is lehet hogy hogy nem nyelezem eléggé kigyorsításkor.

Milyen dicséretek érhetik még a K5-öt? Fokozatkijelzö nagyon hasznos tud lenni, föleg amikor elözöl pár ezrest a célegyenesben és az egyes kanyar elött elvesztetted a fonalat hogy hányat is váltottál. Negyedikben simán megy a gép 250 fölé…
A súlya és a mérete is kiváltotta az elsimeréseket. A K5 jobban hasonlitott méreteiben bármelyik 6 kiloshoz mint az ezresekhez.
Az üléspozicio nagyon kényelmes habár én nem vagyok mérvadó mert én olyan alacsony vagyok hogy sámlirol szállok fel a gépre is. A tank formája kimondottan pályázáshoz igazitott, ha nem lennék béna akkor kiválló kapaszkodást nyújtana a térdnek kanyarban lelógásnál.
Ha netán pályázásra is használnád néha, akkor tedd azt mint én: az eldugott alapjárati csavart egy merevebb vastagfalu gumicsö segitségével kivezettem az idom mögé, igy az alapjárat állításnál nem kell felemelnem a tankot. A csö belsö mérete szoruljon kicsit a csavar fejére és még ragaszd is oda és dugj akármit abba a végébe is ami kilóg az idombol, hogy könnyebben tudd tekerni.
A tükörbe épitett index elég látványos de nem olcsó a pótlása, ezért leszereltem.
A futomüvekröl nem tudok szakértöi véleményt mondani mert nemigen csavargattam, de több embertöl is hallottam hogy a gyári futomü elég 2:05- alatti Hungaroringes köridökhöz is.

Csak dicsérni lehet a K5-öt? Nem! Sajnos nemcsak saját tapasztalat alapján merem kijelenteni hogy sportos szerpentineknél és pályázásnál a Tocico fékek nem nyujtanak megbizható nyomáspontot. Kb 3-4 kör a Hungaroringen és máris jelentösen beljebb jön a fékkar. Az elsö intézkedés a fékfolyadék csere volt 5.1-re. Nem hozott eredményt ezért több haver meg volt róla gyözödve hogy levegös, boldog boldogtalan segitett légteleniteni. Egyetlen légtelenítés sem hozott eredményt, rövid idöre sem. Akkor felugrott a gépre egy pár Galfer fémfékcsö Danger Bikes importból. De ez sem segitett. Ekkor jöttek ujra az okosok hogy biztos nem jol lett légtelenítve amikor csövet cseréltük. Aztán ki lettek véve a betétek mögül a lemezkék amitöl azt reméltük hogy szabadabban mozog majd a betét és visszahül az egyenes szakaszokon. De nem igy lett. Többfajta versenybetétet is probáltam de a puhuló fékkartól nem tudtam megvállni. .
Elkezdtem nyomozni külföldi forumokon is és nagyon hamar találtam sorstársakat ugyanezzel a problémával. Persze a magyarázatok többfélék de abban nagy az egyetértés hogy a K5 fékén uszkál a nyomáspont. Van aki meg van róla gyözödve hogy az uj aluminium fékdugattyuk a bünösek, a K4-en még acél volt. Szóval ezt nyugodtan merem a K5 gyengéjének nevezni, hogy itthon miért nem vált ez a hiba szóbeszéddé, azt nem tudtam megfejteni, de talán nem olyan sokan pályáznak még a K5-el. De gondolom egyre több K5-K6 kerül majd másodkézbe és ezáltal többöl lesz pályagép is.
Ha már panaszkodok akkor álljon itt mégegy gyenge pont: Világra hoznak egy világbajnok motort, a hirdetések tele vannak Own the racetrack szlogennel és mégis van képük kiengedni ezt a csodagépet közepes gumival. Miért nem szerelik a gépet BT002-vel a BT014 helyett? Én késön kezdtem a válaszkeresést erre a kérdésre, de te légy okosabb és ne pályázz az originál gumival !!!
Aztán terjedtek ijesztö hírek a K5 vázáról is, hogy tul könnyen törik. Saját tapasztalatból csak annyit tudok biztosra állítani hogy a váz a bokámnál sokkal jobban birja a bukást.
Hogy tisztán lássuk mekkora szenzácio is volt az uj K5-fejlesztés, meg kell említeni hogy 2006-ban sem talált legyözöre. Ami még ennél is érdekessebb hogy az uj nagygixxer a K7 több téren is rosszabb paraméterekkel rendelkezik mint a K5. Az uj K7 a legnehezebb ezres az összes közül, de ami ennél is szomorubb az az hogy az uj motor alsó és középtartományban gyengébben teljesít mint a K5. Kizárolag a 10000 fordulat felett tud többet elödjénél. Ennek valószínü az uj környezetbarátabb beállitás az okozója, söt a K7 hatalmas dupla kéményéért is az elöírások a felelösek. Azért tegyük hozzá hogy még igy is a K7-et hozták ki gyöztesnek a legtöbb ezres teszten, talán egyedül a Master Bike teszten nem.
Ebböl már tisztán látszik hogy a K5 brutálisan jo karakterisztikáját és gyorsulását a mai napig egyetlen paripa sem tudja überelni.
Locked

Return to “Minden ami egy GsxR-el kapcsolatos lehet”